Vakantie in Paramaribo!

16 juli 2018 - Paramaribo, Suriname

Hoi allemaal!

Het zit er alweer bijna op...morgenavond stap ik in het vliegtuig terug naar huis. De hoogste tijd om jullie te vertellen over mijn laatste week hier in Zuid Amerika!

Maandagochtend regelden Lotte en ik de laatste nodige dingetjes hier in Suriname. 's Middags was het tijd om naar Colakreek te gaan! Vliegmaatschappij SLM had nieuwe reclamefilmpjes/ -foto's nodig van deze plek, omdat zij dit beheren. Degene die de film moest maken kennen wij toevallig, dus gingen we een middagje op pad. Het was een gezellige middag met chips, bier en colawater om in te zwemmen! Ze noemen het cola omdat het water erg donker is, het heeft dezelfde kleur als cola. Maar dan zonder suiker en bubbels! Eenmaal terug gingen we nog uiteten, het was Lotte's laatste avond. Omdat we nog niet naar huis toe wilden gingen we daarna even poolen. Voor mij was dit de eerste keer ooit, dus ik hoopte dat ik een verborgen talent zou ontdekken. Dit was helaas niet het geval ;) Toch won ik samen met mijn teamgenoot ons zelfbedachte toernooitje! Later op de avond gingen we nog een rondje door het casino, omdat we natuurlijk niet vroeg naar bed konden op Lotte’s laatste avond.

cola 1cola 2cola 3cola 4cola 5cola 6

Veel tijd om te slapen was er niet, want we moesten dinsdag weer van alles doen. Lotte’s koffer moest ingepakt, we moesten nog filmen voor school en al vroeg gingen we lunchen. Na de lunch liepen we nog even langs de waterkant, waar ik de nodige souvenirtjes kocht. Het uitzwaai-comité ging mee naar ons huis, waar we nog even met zijn allen het zwembad in sprongen. Daarna was het moment toch echt aangebroken…Na 10 weken samen was het voor Lotte tijd om te gaan. Na het uitzwaaien dronken we nog een drankje en zwommen we nog even verder.
’s Avonds gingen we maar weer eens uiteten: dit keer bij jiji’s. Hier was ik nog niet eerder geweest. Ik at een hele lekkere vegetarische pastaovenschaal. Na het uiteten gingen we nog even oefenen met poolen. Ik ging daarna nog heel even naar Anouk en Caitlin, maar daar bleef ik niet lang. Ik was namelijk flink ziek aan het worden, dus ik wilde zo snel mogelijk mijn bed in.

Na lekker geslapen te hebben ging ik woensdagochtend met Caitlin op pad om een hangmat te kopen. Ik was nog steeds ziek, maar dat hield me niet echt tegen. Ik kocht een hele mooie! Daarna kwam Anouk erbij en gingen we lunchen bij Zus & Zo. Zo gezegd zo gedaan, we gingen weer lekker aan de tosti's met brie en pesto. Caitlin moest daarna naar stage, en ik ging samen met Anouk door naar Torarica om even te relaxen en af te koelen. Rond half drie voelde ik me zo slecht dat ik toch maar naar huis ging, hier heb ik meer dan drie uur non-stop geslapen. Dit heeft me wel goed gedaan! ’s Avonds ging ik namelijk mee uiteten bij blauwgrond; nog een keertje lekker Surinaams eten.. Hierna maakte ik nog een laatste rondje door de cocktail/karaokebar, waar ik voor het laatst een duetje zong met Caitlin.

Na een nacht goed slapen gingen we donderdag met de bende van ellende op plantagetour. We reden naar Leonsberg, waar we een bootje regelden voor die dag. Eerst gingen we naar rust en werk, een kleine plantage. Daarna voeren we door naar Frederiksdorp! Hier moesten we even het kind in ons naar boven halen dus gingen we even sjoelen. Terwijl we vanaf hier naar de Margeretha plantage liepen werden we aangevallen door een stel muggen, dat was echt niet normaal.. Iedereen sloeg elkaars muggen kapot en kreeg minstens tien nieuwe bulten. Mooi souvenirtje! Terug in de boot gingen we verder naar fort nieuw Amsterdam, waar we het openluchtmuseum bezochten. Het was heel leuk om dit even allemaal te zien, maar het was snikheet deze dag. Zo heet dat we meteen door zijn gegaan naar Zin Resort toen we weer in Paramaribo aankwamen. Hier zwommen we even lekker, begon het te stortregenen (hallo afkoeling!) en zwommen we in de regen verder.

plantage 1plantage 2plantage 4plantage 3plantage 5plantage 6plantage 7plantage 8plantage 9plantage 10

Vanuit hier ging iedereen naar huis toe, om vervolgens 's avonds weer te meeten voor een pizza en een huisfeestje! Vanuit hier gingen we voor de allerlaatste keer naar Havana, waar het net zo gezellig bleef. We dansten, lachten, en genoten van onze laatste avond in deze club.

Vrijdagochtend sliep ik uit (ondanks de bouwvakkers en de poetsvrouw. In de middag ging ik met Caitlin naar het Tyltyl huis om nog even met de kinderen bezig te zijn. Dit was Caitlins stageplek: het is een internaat voor kinderen met een handicap. Ik ging even mee om te kijken hoe het daar ging en om natuurlijk spelletjes te spelen met de kinderen! Daarna gingen we naar huis, maakten ons klaar en toen gingen we weer met een groep uiteten bij Buitengewoon.Hier at ik heerlijke zalm! Het spotgoedkoop uiteten ga ik wel echt missen in Nederland... Daarna gingen we nog even bij iemand thuis zitten en vervolgens door naar Tequila.

Zaterdagmiddag besloot ik om met mijn huisgenoot mee te gaan naar Torarica. Hier kon ik even lekker zonnen en zwemmen. 's Avonds gingen we naar het pannenkoeken en poffertjes huis, waar we mega grote pannenkoeken aten. Lekker Hollands!  Na het eten besloten we om nog een paar potjes te gaan poolen. Daarna nodigden we wat mensen uit bij ons thuis om een drankje te doen voor het uitgaan. Dit was heel gezellig, en pas laat vertrokken we naar de stad! Daar bleef de gezelligheid doorgaan, en uiteindelijk moesten we nog een laatste afterparty houden in het zwembad. Het was een hele geslaagde laatste uitgaansavond!

Het was laat geworden, dus zondag sliep ik lekker lang. In de middag deed ik rustig aan en maakte ik samen met Anouk broodjes knakworst als brunch. We gingen al vroeg weer avondeten, want 's avonds gingen we naar een theatervoorstelling. Dit was heel leuk om mee te maken! We waren de enige blanken, dus bekijks hadden we zeker wel. De voorstelling ging over een bar waarin van alles gebeurde. Het einde was nog spannend! Eenmaal thuis hielden we nog een zwem- en filmavond, en toen was de week alweer voorbij...

Ik heb nog twee dagen om te genieten hier, maar die gaan voornamelijk bestaan uit inpakken en afscheid nemen. Elf weken lang heb ik van iedere seconde genoten. Wat ga ik vooral alle mensen hier ongelooflijk missen! Ik ben verliefd geworden op de natuur, de apen, de stad, de manier van leven.. Het wordt heel erg wennen om weer thuis te zijn straks.

Aan het einde van de week zal ik nog een laatste blog schrijven over de laatste dagen, de reis naar huis, en absolute aanraders voor als je ooit naar Suriname gaat. Ik wil jullie allemaal bedanken voor alle lieve berichtjes die jullie hebben achtergelaten afgelopen weken!

Liefs,

Anouk

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Susan:
    16 juli 2018
    anouk. we wensen je alvast een goeie terug reis en een leuk afscheid. tot snel. xxx
  2. Dorothé:
    Ha Anouk,

Geniet van de laatste dagen die je er nog bent, en een hele fijne terugreis!!
    Tot ziens in ons dorpje.

Groetjes, Dorothé.
  3. Opa en oma.:
    16 juli 2018
    Anouk een goede terugreis naar huis we zien je hopelijk snel.
  4. Mam:
    16 juli 2018
    Ha meid, zo te horen heb je je laatste week nog goed besteed!
    Geniet nog van je laatste avond en ik wens je een goede vlucht naar huis. Ik kan niet wachten.....
    Xxx mam😘😘😘
  5. Pap:
    16 juli 2018
    Ha meid. Je hebt een geweldige tijd gehad in Suriname maar helaas komt aan alles een eind. Ik snap dat je het jammer vind om te moeten gaan maar ik zal blij zijn als ik je weer zie. Geniet van je laatste dagen daar!
  6. Oma leentje:
    16 juli 2018
    Hoi anouk wat heb je het leuk en gezellig gehad ik wens je nog een paar gezellige dagen en een goede vlucht tot gauw groetjes oma leentje
  7. Nell Aquarius:
    16 juli 2018
    Geniet nog even. Ik wens je een prettige reis. Tot ziens
  8. Frans:
    16 juli 2018
    met een schat aan mooie herinneringen met SLM naar huis. have a safe trip home !!
  9. Anjo:
    18 juli 2018
    Hey anoek denk dat je nu zo onderhand alweer onderweg bent naar huis.... Wens je een veilige reis toe en het zal voor jou wel weer wennen zijn om weer op Nederlandse bodem te staan maar gelukkig neem je de dierbare herinneringen mee
    😘