Schildpadden spotten en naar een plantage!

25 juni 2018 - Paramaribo, Suriname

Hoi allemaal!

Welkom bij wederom een drukke week: ik ging naar mijn stage, ging schildpadden spotten, organiseerde een huisfeestje én bezocht een plantage. Een week met veel nieuwe ervaringen en genoeg foto's!

Maandag was ik vrij, dus maakte er een heerlijke ontspannen dag van. ’s Ochtends werkte ik aan school en daarna ging ik zwemmen bij Torarica. Even heerlijk bijkomen! Vanuit daar liep ik naar Souposo waar ik een pindasoepje at, en toen ging ik naar de centrale markt voor wat boodschappen. Thuis belde ik even met wat mensen uit Nederland en daarna ging ik koken. Ik maakte een lekkere garnalenpasta voor Lotte en mij! We maakte er ook nog knoflookgarnalen bij, dronken een wijntje en zo werd het een prima avond.

toraricasouposo

Dinsdag was het tijd voor stage, waar ik de hele dag mee bezig was. ’s Avonds aten we met al onze twee huisgenoten een nacho-schotel: heel fijn als het eten klaar staat na stage! Daarna hielden we een feestoverleg: we wilden zaterdag een huisfeestje geven om wat nieuwe mensen te leren kennen. Dit moest natuurlijk enigszins gestructureerd worden, dus bespraken we onze ideeën met elkaar. We kwamen allemaal tot dezelfde conclusie: leuk ging het zeker worden!

Woensdagochtend deed ik boodschappen, en maakte ik mijn tas af. Nu kan ik deze eindelijk gebruiken! Daarna ging ik naar mijn stage, waar ik een aantal cliënten zag. Na stage ging ik met Caitlin eten bij Zin, dit is het resort waar we ook de aquafit lessen volgen. Heel lekker en gezellig! Daarop volgde natuurlijk een lesje aquafit, wat wederom fijn was om te doen. We trainden onze armen en buik en leerden meteen weer wat nieuwe mensen kennen, dubbel winst! Daarna gingen we met zijn allen door naar de karaokebar; waar ik me opnieuw kon uitleven met de microfoon. We zongen liedjes, dronken cocktails en hadden een leuke avond.

tas

Donderdag hoefde ik pas om 3 uur in het ziekenhuis te zijn! Dit betekende dat ik lekker uit kon slapen, wat ik dan ook deed. In de middag ging ik naar stage, en daarna maakte ik me klaar voor de avond. We gingen met een aantal mensen eten bij ’t vat, waarbij we ook een cocktailtje (of twee) dronken. Daarna was het tijd voor een salsa les! Toen deze af was gelopen was het tijd om naar Havana te gaan. Hier ging het salsadansen nog even verder en planden we onze volgende trip: de Blanche Marie watervallen, volgend weekend!

Vrijdagochtend was het Matoekoe tijd! Nadat ik weer terug in Paramaribo was rustte ik even uit, maakte ik wat te eten klaar en toen was het alweer tijd om te gaan. Ik ging deze dag dolfijnen en schildpadden spotten! Vanaf Leonsberg gingen we met een bootje de rivier op. Hier zagen we heel veel dolfijnen, ik denk wel zeker 50! Toen we aankwamen op het strand maakten we een wandeling. Bij zonsondergang kwamen we een babyschildpad tegen! Deze had zichzelf net uitgegraven. We gingen natuurlijk even met dit beestje op de foto, en daarna was het aan mij de eer om het schildpadje naar de zee te brengen! Dit was het leukste moment van de hele dag: hij zwom vanuit mijn hand verder de zee in. Daarna was het heel lang wachten..we zagen nog een babyschildpad, en later zagen we twee grote leatherback schildpadden naast elkaar eitjes leggen! Een schildpad was al bezig met leggen, groef later de eitjes in en ging de broedplek camoufleren. De ander kroop net het strand op en begon het diepe gat te graven. Heel indrukwekkend om te zien dit! In het donker gingen we terug naar huis, waar ik snel mijn bed in dook.

schildpad 1schildpad 2schildpad 3schildpad 4schildpad 5schildpad 6schildpad 7schildpad 8schildpad 9schildpad 10schildpad 11

Zaterdagochtend was het opnieuw tijd voor stage. Daarna werd het een projectmiddag! We werkten aan de laatste stukken van ons schoolproject, om alles op tijd af te krijgen. Ons filmpje maakten we in toepasselijke, surinaamse kleding! Later haalden we de box op en haalden het huis leeg: ons huis moest partyproof worden! We aten heerlijke lasagne met salade en toen was het tijd voor ons huisfeest. Dit heeft heel goed uitgepakt: er kwamen alleen maar leuke mensen en iedereen had het gezellig met elkaar! Laat op de avond verplaatsten we onszelf naar de stad. Al met al was het een geslaagde avond!

project filmen

Zondagochtend om 10.00 ging de wekker weer: we moesten alles vegen, opruimen, dweilen en de box terug brengen. Om 12 uur hadden we namelijk afgesproken om een tour door Fort Zeelandia te doen! Dit was leuk om een keertje te zien. Het fort was best groot, en heeft verschillende functies gehad. Zo was het tijdelijk ook een gevangenis, en heeft het gefunctioneerd als militaire basis. Het was leuk om hier even rond te lopen! Vanaf hier hadden we een taxi geregeld om ons naar Peperpot te brengen. Dit is een oude cacao plantage. Op dit moment worden de cacaoplanten niet meer bijgehouden, dus is het allemaal door elkaar heen gegroeid. De plantagehuizen zijn niet gerestaureerd, waardoor je echt kunt zien hoe de mensen vroeger leefden. Er waren grote huizen waar alle slaven leefden, wat chiquere huizen waar de families zelf woonden en er waren zelfs twee gevangenissen. Dit waren betonnen hokken van ongeveer 3 bij 3 meter, waar een mini luchtgaatje in zat, en verder was het dicht. Een klein deurtje sloot de ruimte helemaal af. Hier werden de slaven ingezet wanneer ze iets verkeerd hadden gedaan; dit waren echt geen menselijke omstandigheden. Best heftig om te zien vond ik dit! Er woonde 1 gezin op deze verder verlaten plantage. Zij hadden een aapje als huisdier, waar we nog even een foto van mochten maken! Hierna wilde we nog naar het natuurpark van Peperpot, maar dit was helaas dicht. We gingen terug naar huis, sliepen een uurtje bij en ruimden het huis verder op. Vanavond hebben we nog met een aantal mensen gegeten bij Zus en Zo, een gezellig tentje midden in de stad. Dat was alweer het einde van deze week!

fort zeelandia 1 - fort zeelandia

peperpot 1peperpot 2peperpot 3peperpot 4peperpot 5peperpot 6peperpot 7peperpot 8

Opnieuw heb ik enorm genoten van mijn week hier in Suriname, het is hier altijd even leuk!

Aankomende week zal mijn blog niet op zondagavond online komen, omdat ik dan aan het genieten ben van mijn trip naar de watervallen. Ik hoop jullie maandag een nieuwe update te kunnen geven over mijn leventje hier in Paramaribo!

Liefs,

Anouk

1. Mam:
    25 juni 2018
    Weer genoeg beleefd deze week! Mooie foto's weer!
    Je komt tijd te kort daar volgens mij.
    Geniet van de komende week.
    Kijk alweer uit naar je volgende blog!
    Liefs van mij😚😚😚
  2. Miriam:
    25 juni 2018
    Leuk om te lezen hoe je optimaal gebruik maakt van de gelegenheid om Suriname te ontdekken! Geniet ervan!
  3. Pap:
    25 juni 2018
    Weer een mooi verhaal en dito foto's. Het lijkt wel vakantie, hahaha. Super om te horen dat je optimaal geniet van je verblijf daar. Ga zo door meid!
  4. Marian:
    25 juni 2018
    Leuk verhaal en mooie foto’s. Wat ben je toch een bofkont, geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende verhaal.
  5. Oma leentje:
    25 juni 2018
    Wat leuk allemaal en wat onderneem je veel hopelijk gaat je stage ook goed nog veel plezier groetjes oma leentje87fe
  6. Anjo:
    25 juni 2018
    Heerlijk hoor en wat gezellig..... Mooi ook dat je daar echt de omgeving verkend en ontdekt. Als ik zo lees wat voor lekkers je ook eet.... Hmmmm jaloers
    Haha.... Veel plezier zondag bij de watervallen ben benieuwd dan naar de foto's liefs anjo en Jacob
  7. Nell Aquarius:
    26 juni 2018
    Ha Anouk. Leuk om te lezen hoe je Suriname ontdekt. Je onderneemt echt veel. Geniet er van. Groetjes vanuit Tegelen