Nationale feestdag en een huistrip!

11 juni 2018 - Paramaribo, Suriname

Hoi!

​Het is alweer tijd voor een nieuwe blog!  Deze week was er een nationale feestdag waardoor ik vrij was, liep ik stage en ging ik op trip met al mijn huisgenoten. Een volle, leuke week dus!

Maandagochtend was het om half negen alweer tijd voor stage. Toen ik 's avonds thuiskwam was het tijd om het huis op te ruimen en klaar te maken, want Lotte en ik hadden wat mensen uitgenodigd. Het liep uit op een soort huis/zwemfeestje. Iedereen dronk de nodige drankjes en we aten (natuurlijk) kip. Het werd een hele leuke avond!

Op dinsdag was het een nationale feestdag; het was de dag van de 145 jarige Hindoestaanse Immigratie. Daarom waren we allemaal vrij! We besloten om met een gezellige groep naar white beach te gaan. Dit is een aangelegd wit strand, waar je lekker in de zon kunt liggen, kunt zwemmen en kunt beachvolleyballen. Dit deden we dan ook de hele dag! 'S avonds gingen we naar een sushirestaurant met z'n allen. Toen we eindelijk thuis waren moest er nog van alles voor school gebeuren; uitstellen is natuurlijk niet altijd even slim:)

di - white beachdi- white beach 2di - white beach 3

Woensdag stond wederom in het teken van school. Verder ging ik naar stage en kookten Lotte en ik wraps. Ook aten we ananas en een (voor ons) nieuwe variatie op de bananenchips: barbecuesmaak. Dit wordt zeker een van de dingen die in mijn koffer mee naar huis gaan over een maand!

Donderdag was een hele lange, drukke dag. Ik kwam om acht uur 's avonds terug van stage, en om negen uur begon onze eerste salsales van niveau 2. Ik had dus een uurtje om te douchen, te koken en de taxi te nemen, maar het is gelukt! Niveau 2 van salsa bevalt tot nu toe erg goed, het is nog leuker dan niveau 1! Na de les gingen we door naar het huis van Caitlin, waar we een paar drankjes dronken en karaoke zongen. Omdat het donderdag was moesten we later natuurlijk naar Havana! Iedereen had zin om te gaan, dus we gingen met een grote groep. Het werd wederom een geslaagde avond!

Vrijdagochtend was het weer tijd om naar Matoekoe te gaan. Dit blijf ik zo enorm leuk vinden! De kinderen zijn altijd zo enthousiast daar, en ook de leraren zijn heel gastvrij. Gezellig werken zo! 's Middags sliep ik heel even bij en deed ik boodschappen. In de avond gingen Caitlin, Lotte en ik verder met ons project. Toen we daarmee klaar waren nodigden we opnieuw wat mensen uit bij ons thuis, dit keer wat minder. We speelden kaartspelletjes en uiteindelijk gingen we naar Tequila. Hier was het Pocahontas avond, wat ervoor zorgde dat ik met veertjes in mijn haar, pizza etend in een tipi eindigde. De sfeer zat er in ieder geval goed in!

Zaterdagochtend ging de wekker weer redelijk vroeg. We gingen met het hele huis op trip naar Bigi Pan! Eerst reden we vier uur naar Nickerie, een district in het westen van Suriname. Vanuit daar gingen we met een korjaal naar Bigi Pan. Op de overstapplek kwamen we nog een aantal bekenden tegen die ook naar deze plek gingen, gezellig om even hallo te kunnen zeggen! Onderweg moesten we ons bootje over een soort schans duwen om verder te kunnen varen: de rivier liep hier niet door. Tijdens de boottocht zagen we heel veel apen! Een babyaapje slingerde van de ene naar de andere boom, en andere apen zwaaiden snel weg. Ook waren er heel veel libelles in hele felle kleuren. Eenmaal aangekomen in de lodge konden we even heerlijk in de zon liggen onder het genot van Surinaamse frituursnacks. Even bijkleuren! Daarna begonnen we aan de eerste, twee uur durende, boottrip. We gingen vogels spotten, onder andere rode ibissen! Deze zijn echt heel mooi om te zien. Na een zonnig boottochtje kregen we heel lekker eten: allemaal typische Surinaamse gerechten! Daarna speelden een kaartspelletje. 's Avonds was het tijd om kaaimannen te spotten! Het vangen van de kaaiman was een heel gevecht tussen onze gids en de kaaiman, maar uiteindelijk konden we er allemaal mee op de foto. De kaaiman hebben we daarna netjes teruggezet in het water:) Na nog wat spelletjes kroop ik in mijn hangmat en sliep ik eindelijk weer een beetje bij.

za - bitterbalza bootza boot 2za boot 3
za ibis 2za ibisza groepza kaaimanza kaaiman 2za lodgeza meloen

Zondagochtend werd ik wakker met het lekkerste ontbijt ooit. Verse ananas, verse mango, pompelmoes, en allerlei andere dingen. Na het ontbijt heb ik heel kort gevist, waarbij ik een krab heb gevangen! Daarna was het tijd voor de volgende boottrip, waarbij we visnetten plaatste (en later weer ophaalden) en een moddergevecht hielden! Vooral het modderbad was echt heel erg leuk. We maakten er een bal van en speelde spelletjes terwijl we elkaar constant bekogelden met modder. Zelfs in de stromende regen gingen we vrolijk verder met ons gevecht. Ongeveer twee uur later gingen we terug naar de lodge. Hier maakten we de vissen die we met het net hadden gevangen zelf schoon, dit waren tilapia’s. Daarna maakte ik een kanotripje naar de lodge van de andere groep die ook op Bigi Pan was en die we kenden. Helaas was de terugweg mij niet meer gegund; ik gleed uit over een houten plank, waarbij ik wat schaafwonden opliep en last van mijn been kreeg. De gidsen van deze lodge brachten me met een elektrisch bootje terug, heel lief. Gelukkig valt het allemaal mee qua verwondingen! Eenmaal terug in onze lodge kregen we lekkere saoto soep, baka bana's, en onze eigen gevangen vis. Na de lunch was het tijd om op te ruimen en met de boot terug te gaan. In Nickerie stond de bus alweer op ons te wachten! Na 4 uur terugrijden (met de nodige middagdutjes tussendoor) waren we weer thuis. We bestelden pizza’s, en nu is de week alweer voorbij!

kleiklei 2klei 3krablodge 2uitzichtviszo eten

​Zoals jullie denk ik wel doorhebben was het weer een geslaagde week. Aankomende week is er weer een nationale feestdag, en voor mij dus een vrije dag. Ik ben benieuwd wat komende week gaat brengen, maar ik weet zeker dat het leuk wordt!

Liefs,

​Anouk

1. Mam:
    11 juni 2018
    Wat een ervaringen weer meid!!
    Geweldig wat je allemaal meemaakt en ziet daar! Hopelijk vallen de blessures mee van je valpartij.
    Nu lekker slapen en zien wat de komende week gaat brengen.
    Ik wens je heel veel plezier!!😘😘😘
  2. Pap:
    11 juni 2018
    Super, ga zo door! Hopelijk heb je niet veel last van de valpartij en herstel je snel.
    Have fun!
  3. Oma leentje:
    11 juni 2018
    Wat leuk allemaal en wat doe je veel jammer dat je bent uit gegleden en krijg je er niet veel last van groetjes oma leentje
  4. Nell Aquarius:
    11 juni 2018
    Wat een leuke verhalen. Geniet er van.
  5. Miriam:
    11 juni 2018
    Ongelofelijk wat je allemaal meemaakt in Suriname. Het is elke week weer leuk om te lezen wat je beleefd. Groetjes van ons allemaal.
  6. Dorothé:
    Hoi Anouk!
    Zo te lezen weer een leuke week gehad.
    Mooie foto's weer zeg!!
    Maar hoe gaat het ondertussen met je been?
    Veel plezier voor de komende week!!
    Groetjes. 😘
  7. Mariëlle:
    12 juni 2018
    Ha Anouk. Wat hebs ze toch eine toffe tiëd dao. Vuul plezeer en ich zeen weer oet nao dien volgende reisverslaag. Hoije!
  8. Lotje:
    12 juni 2018
    Haha.. wanneer val jij niet!?
    Geniet nog even....en niet meer vallen!
  9. Marian:
    18 juni 2018
    Toch nog ff je blog van vorige week gelezen ga haast jaloers op je worden (nee hoor). Mooie foto’s weer gemaakt.