Time flies when you're having fun!

4 juni 2018 - Paramaribo, Suriname

Hoi allemaal!

​Ik besef amper dat ik hier alweer meer dan een maand zit...maar wat geniet ik nog steeds ontzettend! Suriname begint meer en meer als thuis te voelen. Deze week had ik heel veel stage, stonden er leuke feestjes op de planning en moest er natuurlijk ook weer genoeg gegeten worden. Welkom bij mijn vijfde week!

Maandagochtend moest ik al vroeg op stage zijn, wat ik hier nog niet gewend ben. Ik was laat klaar, deed boodschappen en begon met koken. Begon inderdaad, want afgemaakt heb ik het niet! Een huisgenootje had afgesproken om uiteten te gaan bij blauwgrond, en wij mochten mee. Mijn geplande pasta kan het Javaanse eten van hier natuurlijk niet overtreffen! Mochten jullie ooit naar Suriname komen, dan is blauwgrond echt een aanrader. Het is een straatje waar allemaal kleine Javaanse restaurantjes zitten. Je kunt er heel lekker (en goedkoop, ook handig voor de gemiddelde student;) ) eten! Per toeval kwamen we in hetzelfde restaurantje uit als Lotte's ouders. Die waren hier namelijk een weekje op bezoek! Na even bijgekletst te hebben bestelde ik Gado Gado, een typisch groentegerecht van hier.

gado gado

Dinsdagochtend werkte ik aan school, en 's middags stond wederom in het teken van stage. Vanuit daar ging ik door naar salsa, de een-na-laatste les alweer! Na salsa gingen Lotte en ik nog uiteten met haar ouders, omdat het hun laatste avond was. Omdat we zo laat waren, waren veel eettentjes al dicht, maar gelukkig hadden ze bij bar Zuid nog een plekje voor ons. Het werd een hele gezellige avond!

Woensdagochtend ging de wekker vroeg. Er moest een pitch gefilmd worden voor ons project van school. Caitlin kwam langs, en met ons mooiste ochtendhoofd presenteerden we ons plan. Daarna gingen we alle drie weer naar stage. Toen ik 's avonds thuis kwam was het volle bak, want we hadden een BBQ georganiseerd! Iedereen van ons huis had wat mensen uitgenodigd, wat resulteerde in een grote groep Nederlanders die aan de Surinaamse kip en garnalen zaten. Zeker een geslaagd diner!

Donderdag ging de wekker weer vroeg; die dag liep ik bijna 12 uur stage. Na stage maakte ik me snel klaar en dronken we een drankje, want daarna was het tijd om naar een verjaardagsfeestje te gaan! We hadden afgelopen nacht een nieuw huisgenootje gekregen, dus nu konden we meteen met zijn allen op stap. Het huisfeestje was heel gezellig, en we eindigden zoals elke donderdag bij Havana. Dansen doen we hier in ieder geval genoeg!

Vrijdagochtend vertrok ik naar Matoekoe om de kinderen daar weer te zien. Toen ik 's middags thuis kwam deed ik wat schoolwerk en kwam ik even bij van de drukke dagen. 's Avonds stond ons salsa-examen op de planning! Gelukkig zijn we allemaal geslaagd, dus volgende week gaan we vrolijk verder met niveau 2 van de salsacursus. Dit betekend weer een maandje dansen!

diploma

Op zaterdag gingen al mijn huisgenoten op trip. Ik had stage in de ochtend, dus ik had de rest van de dag het huis voor mij alleen! Dat dacht ik tenminste, maar uiteindelijk heb ik het grootste gedeelte van de middag met mijn huisbazen doorgebracht toen ze aan het klussen waren. Ons huisje ziet er steeds gezelliger uit! Ook maakte ik 's middags zelf baka bana's. Dat zijn bananen gebakken in een soort deeg, het is hier een typisch gerecht. Met een beetje hulp van mijn huisbaas lukte dit verrassend goed!

huishangmatbaka bana

Een zaterdag hier zou geen zaterdag zijn als we niet op stap gingen 's avonds, dus dat is ook wat er gebeurde. Ik leer hier steeds meer nieuwe mensen kennen, dus het wordt elke dag alleen maar leuker!

Vandaag moest er hard gewerkt worden aan onze schoolopdrachten. Tussendoor deden we de was, haalden we boodschappen en aten we bananenchips. Met de concentratie zat het dus wel goed!;) We sloten het weekend af door bij Zus & Zo te gaan eten. Voor mij was het de eerste keer, maar het smaakte erg goed! Ook hebben ze daar een winkeltje met lokale souvenirtjes. Hier kocht ik een tas van het merk Talking Prints. Dit zijn tassen die gemaakt worden door Surinaamse vrouwen en dan voor normale prijzen verkocht worden, zodat de vrouwen een beetje geld kunnen verdienen. Blij met de tas, en blij met de bestemming van mijn geld!

luchtzus en zozus en zo (2)tas

Komende week heb ik natuurlijk weer stage, maar er is ook een nationale vrije dag waarop we een (hopelijk) leuke trip gaan doen! Natuurlijk kunnen jullie daar volgende week weer een uitgebreid verslag van lezen.

Tot volgende keer!

Liefs,

Anouk

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pap:
    4 juni 2018
    Ha meid. Dat klinkt weer goed. Het lijkt alsof je tijd tekort komt. Druk druk druk 😃
    Geniet ervan 😗
  2. Dorothé:
    4 juni 2018
    Goh wat gaat dat snel hè Anouk?!
    Leuke foto's ook steeds.
    Geniet nog goed van de resterende weken!!
    Have fun!!
    Groetjes!! 😘
  3. Miriam:
    4 juni 2018
    Klinkt weer als een prachtige week vol ontdekkingen. Geniet ervan!
  4. Mam:
    4 juni 2018
    Wat een ervaring voor je meid!!
    Geniet er lekker van!😘😘
    Ik kijk al uit naar je verslag van volgende week.
  5. Oma leentje:
    Hallo anouk
    wat leuk allemaal en wat onderneem je veel groetjes oma leentje
  6. Miriam:
    Hallo Anouk,

Ik lees sat het je goed gaat. Je maakt wel veel mee de afgelopen weken. Salsadansen is zeker leuk om te doen. En een leuke tas kopen is niet verkeerd zeker als je hier mensen mee steunt om geld mee te verdienen.
    Succes met de stage deze week.
    Groetjes uit Belfeld
  7. Frans:
    4 juni 2018
    ongelooflijk dat je ook nog tijd overhoudt om te studeren en de stages te doen.duidelijk is het dat het jou daar goed bevalt. goed bezig daar !!!