Vrijwilligerswerk & Isadou

28 mei 2018 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal!

​Alweer een week voorbij op deze prachtige plek...tijd voor een nieuwe blog! Deze week deed ik vrijwilligerswerk op een basisschool, viel de stroom uit én ging ik op trip naar Isadou en Jaw Jaw. Bij deze zijn jullie vast gewaarschuwd voor de vele foto's onderaan deze blog!

​Maandagochtend begon met een Pinksterkamp op de Oranjeschool in Suriname. Andere logopediestudenten die hier zitten moesten dit kamp organiseren, en ze hadden extra hulp nodig. Dit betekende voor mij een gezellige ochtend met heel veel vrolijke kindjes! De juffen die op de school werken waren echt enorm dankbaar dat wij als extra hulp kwamen, heel lief. 's Middags was het tijd on naar stage te gaan. Omdat het Pinksteren was waren er niet veel cliënten, en was ik redelijk vroeg weer thuis.

Dinsdag begon op nieuw met een ochtend Pinksterkamp, waarbij zelfs de nationale televisieomroep langs kwam om te filmen! Wie weet begin ik hier nog wel een nieuwe carrière bij de televisie ;) Na mijn stage kon ik weer direct door naar salsa les, waar we al in de een-na-laatste week zitten. Nog even goed oefenen dus! Daarna moest er nog een schoolproject gemaakt worden, waar ook de nodige tijd in ging zitten. De dinsdag was dus een drukke dag!

Woensdagochtend moesten we wat dingen regelen voor onze stage. We skypten met Nederland en gingen naar de vreemdelingendienst om ons visum in orde te maken. Dit was gelukkig snel geregeld! De rest van de dag stond in het teken van stage.

Donderdag had ik de hele dag stage. Verder was het een rustige dag: ik keek wat series en werkte aan stagevoorbereidingen.  's Avonds gingen we (natuurlijk) op stap! De donderdagavond is inmiddels onze standaard stapavond hier haha. Na weer een gezellige avond was het tijd om te gaan slapen.

Vrijdagochtend begon vroeg met stage. In de middag was ik vrij. Ik deed wat dingen voor school, deed de was en haalde een spiegelreflex camera op. Die mocht ik namelijk lenen van de reisorganisatie bij wie ik mijn trip heb geboekt! Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen, het is altijd leuk om mooie foto's te kunnen maken op trip. Daarna kookte en at ik met mijn huisgenoten. 's Avonds besloot ik om niet op stap te gaan, maar dat liep anders dan gepland. De stroom viel namelijk uit in ons huis, waardoor we besloten dat het te warm was om te slapen. Dit resulteerde in avondzwemmen en een huisfeestje bezoeken. Heel leuk om op deze manier nieuwe mensen te leren kennen!

​Zaterdagochtend was het weer tijd om op trip te gaan; dit keer naar Isadou en Jaw Jaw! Samen met Caitlin ging ik op pad. We reden vier uur lang naar Atjonie, aan de Suriname rivier. Dit is een soort haven plekje, waar allemaal boten staan die de lokale bevolking naar de verschillende eilanden brengen. De weg stopt hier namelijk! Wij moesten nog ongeveer een half uur varen naar het eiland Isadou, in de stromende regen. Op dit eiland 'wonen' 13 mensen die de huisjes beheren en verzorgen, verder is het leeg. We waren met een ander klein groepje toeristen die we amper hebben gezien, dus voor mijn gevoel zaten we op een onbewoond eiland! Hier konden we even rustig lunchen, rondkijken en natuurlijk foto's maken. Daarna was het tijd om naar Jaw Jaw te gaan! Dit is een marrondorp waar ongeveer 700/800 mensen wonen. Ze zijn daar super zelfvoorzienend; ze maken hun eigen boten, oogsten allerlei groenten en houden verschillende dieren. Heel leuk om een keer allemaal te zien! We stonden oog in oog met een luiaard, schildpadden, een poesje en kippen. Ook zagen we verschillende bomen en planten met 'speciale' functies, zoals bijvoorbeeld een ijzerboom en verschillende theesoorten. Ook kregen we te horen hoe je een boot maakt van een uitgeholde boomstam: ze doen er allemaal bladeren in en spannen takken tussen de uiteindes, en dan steken ze het aan met vuur zodat het wijder wordt. Dit herhalen ze met langere takken tot de boot zo groot is als ze willen. Super interessant om te weten! Eenmaal terug op Isadou was het tijd voor ons avondeten, cassavesoep. Daarna gingen we kaaimannen spotten op het water! In het donker reden we ongeveer een uur over het water. We hebben 1 kaaiman en ongeveer 3594 muggen kunnen vinden. Die kaaiman was heel leuk om te zien. Daarna speelden we kaartspelletjes en gingen we lekker slapen.

regenzaterdag 1zaterdag 2zaterdag 3zaterdag 4zaterdag 5zaterdag 6zaterdag 7zaterdag 8zaterdag 9zaterdag 10

Zondagochtend was het tijd om naar de jungle te gaan. Ook hier gingen we verschillende plantsoorten en dieren spotten. Onze gids vertelde hier van alles over tijdens de wandeling. Ik heb zelfs even een aapje kunnen zien! Hij sprong snel weer verder, maar ik ben wel blij dat ik m'n eerste aap in de jungle heb kunnen zien vandaag.  Na deze tocht gingen we nog een terug naar Jaw Jaw, waar we souvenirtjes konden kopen bij de lokale bevolking. Terug op Isadou kregen we onze lunch en aten en dronken we van een kokosnoot. Een echt onbewoond-eiland gevoel! Hierna was het alweer tijd om naar huis te gaan. Na een laatste bootritje en 4 uur in de bus kwamen we weer aan in Paramaribo. Hier gingen Caitlin en ik nog even eten bij 't Vat, heerlijk!

zondag 1zondag 2zondag 3zondag 4zondag 5zondag 6zondag 7zondag 9zondag 8zondag 10zondag 11zondag 12

Inmiddels is het alweer zondagavond, en morgenochtend begint stage weer. Vanavond wordt het nog even nagenieten met alle 700 foto's die we dit weekend hebben gemaakt. Op naar weer een nieuwe week!

Liefs,

Anouk

1. Mam:
    28 mei 2018
    Wat een leuk verhaal weer!! Heel veel plezier komende week. Ik kijk er naar uit om je volgende belevenissen te lezen!!😚😚😚😚
  2. Pap:
    28 mei 2018
    Heerlijk meid. De foto's zien er mooi uit en het verhaal klinkt nog beter. Geniet ervan! 😘
  3. Jet:
    28 mei 2018
    Wat zuuse d’r heerlijk ontspanne oet!
  4. Ine:
    28 mei 2018
    Hoi Anouk, wat een prachtige avonturen maak je daar mee. Gelukkig lees ik nog niets over leuke jongens die daar rond lopen. Haha. Veel plezier! Gr. Ine
  5. Oma leentje:
    Hallo anouk
    wat een ervaring dat je dit allemaal doet en mee maakt
    erg mooi groetjes oma leentje
  6. Hugo:
    Kei ruig Anouk😃
    Vuul plezeer!!!
  7. Francien:
    28 mei 2018
    Oh Anouk wat een belevenis . Mooie foto’s leuk verhaal maar vooral fantastische herrineringen. Geniet ervan. Gr uit Belfeld
  8. Joost:
    28 mei 2018
    Leuk geschreven, en gelukkig niet veel muggen haha. Hoe smaakte de echte cokosnoot? Geniet van je tijd en stage, en tot volgende week. Gr Joost
  9. Frans:
    28 mei 2018
    weer mooie avonturen met prachtige foto's !!
  10. Susan:
    geweldig anouk
    je kan lezen dat je het erg naar je zin hebt. geniet ervan meid. xxx
  11. Mariëlle:
    28 mei 2018
    Ha Anouk. Hebs ze nog plaats veur ein matrasje op de grondj, den kom ich auch! Sjoëne foto's en het klinkt allemaol geweldig. Vuul plezeer en ich lees weer gaer dien volgende berich.
  12. Hanny:
    28 mei 2018
    Heej Anouk !!! Hartstikke leuk um dien verhaole te laeze!! Geneet der nog van!! Moeie foto’s.
  13. Nell Aquarius:
    28 mei 2018
    Ha Anouk. Ik zie dat je overal van geniet. Je kunt mooi schrijven. Genieten wij er ook een beetje van. Veel plezier nog en tot volgende week
  14. Marian:
    29 mei 2018
    Hoi Anouk, prachtige foto’s en wat een verscheidenheid aan dieren kom ik hier niet dagelijks tegen 😂 ik kijk uit naar je volgende verhaal.