De eerste dagen & Fredberg!

7 mei 2018 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal!

Het is eindelijk tijd voor mijn eerste echte reisblog. Ik ben op dit moment bijna een weekje in Paramaribo en het bevalt goed! In deze blogpost zal ik de eerste dagen, en niet te vergeten onze trip naar de enorm mooie Fredberg, uitgebreid beschrijven.

Dinsdagochtend vroeg stapte ik in de auto naar Schiphol. Onze ouders, broers en een paar vriendinnen kwamen Lotte en mij uitzwaaien! Heel erg lief dat iedereen er was, zo duurde het wachten minder lang. Toen brak het moment toch echt aan; Lotte en ik moesten door de douane. Het afscheid nemen was moeilijk, maar gelukkig zie ik iedereen weer over tien weken! Eenmaal door de douane kregen we er alleen maar meer zin in. Ongeveer 10 uur later landden we in Suriname!​ We kwamen aan in ons huisje en werden meteen goed ontvangen door onze huisgenoten. Wel bleek dat we de eerste twee dagen nog een kamer moesten delen, maar dat verpeste de pret niet.

Vliegtuig

De nacht was kort, want de jetlag was duidelijk aanwezig. Hierdoor begon mijn dag al om 4:00 Surinaamse tijd; 9:00 in Nederland. Op onze eerste dag heb ik verder kennisgemaakt met mijn stagebegeleidsters. Het was fijn om nog even alles door te lopen, nu is het wachten tot ik maandag mijn eerste stagedag heb. Tot die tijd is er natuurlijk genoeg te beleven hier. Woensdagmiddag zijn we met onze huisgenoten de stad in gegaan om te lunchen. We gingen hiernaartoe met de bus; dat is heel leuk om te doen hier! De deur blijft constant open tijdens het rijden en je hoeft maar ongeveer 0,20 cent te betalen als je uitstapt! Dit is dus een prima vervoersmiddel hier! Verder hebben we gistermiddag wat uitgerust, en zijn we 's avonds roti gaan eten. Dat hoort er zeker bij als je hier bent! 's Avonds eindigden we in een karaokebar, waar iedereen zijn zangkunsten nog even liet horen. Een geslaagde eerste dag als je het mij vraagt!

Huisje!

Donderdagochtend sliepen we een beetje uit, dat hadden we wel nodig! Daarna gingen we op pad voor wat te eten om vervolgens met de taxi naar de stage van Lotte te gaan. Wat zijn de taxichauffeurs hier leuk! Ze hebben echt de leukste verhalen over alles wat de locals hier meemaken. Ook hebben ze vaak leuke tips om je tripjes zo leuk mogelijk te maken! Tegenover het ziekenhuis van Lotte's stage zagen we een leuk restaurantje (met wifi! dat is hier erg zeldzaam) waar we bami bestelden als lunch. Nadat onze magen waren gevuld gingen we op pad naar de vreemdelingendienst. Helaas zijn we allebei niet zo heel goed met het vinden van de weg, waardoor we op de foute plek eindigden. Daar vonden we gelukkig iemand die ons kon helpen, maar toen was het al te laat om nog naar de goede plek te gaan, want die ging om drie uur dicht. We besloten om naar huis te gaan en nog even uit te rusten. Die avond gingen we namelijk naar Havana met onze huisgenoten; de studenten uitgaansgelegenheid op donderdag avond. Dat moest natuurlijk gezien worden!

Na een hele korte nacht werd ik vrijdagochtend net na zes uur wakker. Vandaag was het eindelijk zover, op naar de jungle! Onderweg naar het verzamelpunt kwamen we nog een verkeersongeluk tegen: een auto knalde heel hard op een andere, waardoor de stukken van de auto's door ons raampje naar binnen vlogen. Gelukkig was er niemand gewond en konden we rustig verder rijden. We begonnen aan een rit van ongeveer vier en een half uur naar de jungle. We waren met een grote groep met voornamelijk leeftijdsgenoten; dit kon niet anders dan gezellig worden! Na verschillende stops waarbij we onder andere vers fruit kochten en loempia's en bakabana's aten kwamen we aan bij het basiskamp. Hier kregen we pompoensoep als lunch en werd de groep in tweeën gesplitst. Ik zou met de eerste groep mee naar boven gaan! Na de lunch pakten we onze spullen en begonnen we aan de drie uur durende tocht. Er zaten zware stukken bij (vooral gezien mijn last-minute enkelblessure van Koningsdag) maar eenmaal boven was het puur genieten. We keken naar de zonsondergang terwijl we een prachtig uitzicht hadden.

FredbergFredbergUitzichtFredbergFredberg

Na een nachtje in de hangmat bekeken we ook de zonsopgang, en na de nodige fotoshoots begon de weg naar beneden alweer. Beneden werden we opgehaald met het busje en teruggebracht naar het basiskamp, waar we de rest van de dag konden zwemmen en relaxen. Ook hebben we nog vissen gevangen en schoongemaakt!

Fredberg basiskampWaaier maken van palmbladFredberg basiskampVogelspinVisjes vangen!

's Avonds was er een tocht om nachtdieren te spotten: dit resulteerde in een vogelspin op mijn arm. Na een nachtje slapen volgde een lekker ontbijtje met onder andere pannenkoeken verse ananas en meloen. We liepen een laatste tochtje door de jungle, en sloten het weekend af door te zwemmen en te zonnen. De regentijd houdt zich de laatste drie dagen gelukkig rustig! Nadat we dezelfde vier uur weer terug zijn gereden hebben we nog met de hele groep gegeten, en daarna ben ik terug gegaan naar mijn kamer. Een frisse douche en mijn bed zijn precies wat ik nu nodig heb!

Al met al heb ik een heerlijke start gehad hier in Paramaribo. Ik geniet van de zon, de natuur, de mensen, en al het moois dat dit land te bieden heeft! Morgen begint natuurlijk mijn stage, dus dan gaat het echte leven hier beginnen. Ik kan nu al niet wachten op alles wat er hier nog komen gaat!

Liefs, Anouk

1. Pap:
    7 mei 2018
    Heerlijk om te horen dat je het naar je zin hebt. Maar laat die harige huisvriend maar daar!!! 😊
    Geniet ervan, have fun!
  2. Ine:
    7 mei 2018
    Mooi verhaal Anouk. Gelukkig dat je enkel niet het tripje in de jungle heeft verpest.
    Werk ze vandaag en veel plezier verder!
    Gr. Ine
  3. Lotje:
    7 mei 2018
    Veeel plezier! 😘 (nu nog een beetje bruiner worden, haha)
  4. Mam:
    7 mei 2018
    Wat heb je al een hoop gezien en gedaan in die paar dagen!
    Leuk om zo te lezen. Geweldige foto's ook. (Die spin, 😯ieks!!!)
    Heel veel succes en plezier vandaag op je stageplek!!
    😘😘😘😘
  5. Marian:
    7 mei 2018
    Leuk verhaal Anouk zo kunnen wij ook een beetje genieten van dit mooie land. Succes met je stage periode ❤️
  6. Elsa:
    7 mei 2018
    Kei leuk um te laeze Anouk, superfijn!! Hieel vuuel succes en plezeer met dien stage😘
  7. Marjo.joëlla. Djes.Arjan.:
    7 mei 2018
    Super leuk zo'n blog..mooie ervaringen.😃
    Heel veel plezier op je eerste werkdag.😍
  8. Opa en oma.:
    7 mei 2018
    Wat fijn dat het je goed bevalt,ook wij wensen je veel succes op je stageplaats.
  9. Jet:
    7 mei 2018
    Kumpse in ut vervolg auk hee spinne vange? Toppertje, geniet van alles! Dieke kus xoxoxo
  10. Miriam:
    8 mei 2018
    Geweldig wat je allemaal al gezien hebt.
    Succes deze week op je stageplaats.
    Groetjes Marcel Miriam Graeme en Sean.
  11. Frans:
    8 mei 2018
    fijn om te lezen,dat alles daar jou goed bevalt. geniet er van en succes met de stage. take care !!
  12. Oma leentje:
    11 mei 2018
    Eindelijk een reactie van mij. (Lukte mij niet om te reageren😕)
    Mooie foto's!! Ik wens je nog heel veel plezier en succes met je stage.
    xxx oma